Zápasíte s jazyky? Zkuste zážitkové učení!

Zážitkové učení využívá Jazyková škola SPELL v Plzni již patnáct let. A s výbornými výsledky. V čem vidíte problém mnoha lidí, kteří se celá léta učí cizí jazyk, ale zůstávají stále někde na půli cesty? Myslím si, že při výuce jazyků je klíčovým faktorem motivace studenta. Č...

Cílená propagace v Plzni

Zážitkové učení využívá Jazyková škola SPELL v Plzni již patnáct let. A s výbornými výsledky.

V čem vidíte problém mnoha lidí, kteří se celá léta učí cizí jazyk, ale zůstávají stále někde na půli cesty?

Myslím si, že při výuce jazyků je klíčovým faktorem motivace studenta. Člověk si musí vybrat takový jazykový kurz, který ho bude skutečně bavit. Každý určitě sám ví, že člověk není dlouhodobě a pravidelně schopen dělat něco, co ho nebaví . Motivace a chuť učit se je strašně důležitá, je to jakýsi motor, který nás pohání. Učení bez motivace je tlačením auta do kopce.

Dalším faktorem je střízlivě odhadnout své časové možnosti. Je sice hezké si v září naplánovat, že budu chodit do kurzu dvakrát nebo vícekrát v týdnu, ale pokud to nebudu stíhat a několikrát vynechám, už se mi tam pravděpodobně nebude chtít.

Důležité je také zvolit si formu studia, která mi přinese hmatatelné výsledky. Tohle platí obzvlášť u začátečníků. Chodit do kurzu jednou v týdně na hodinu, to je spíše zájmový kroužek, ale výraznější výsledky nečekejte.

Proč ve Vaší škole používáte metodu zážitkového učení?

Protože je zábavná, motivující a efektivní. Přináší mnohem rychlejší výsledky než klasický přístup, už po pár hodinách student zaznamená viditelný pokrok.

Co to vlastně zážitkové učení je?

Zážitkové učení je vlastně jakýsi protipól biflování, je to učení se „na vlastní kůži“. Vychází z toho, že poznatky získané na základě nějakého prožitku nebo zkušenosti jsou ukládány do paměti snadněji než poznatky stroze naučené. V klasickém přístupu hraje hlavní roli učitel, který předává své vědomosti studentům. Úlohou studenta je poznatek pochopit a zapamatovat. Učitel je aktivní, zatímco student jen více či méně pasivně přijímá poznatky. Oproti tomu je zážitkové vzdělávání založeno na aktivitě účastníka kurzu, lektor a student jsou partnery.

Jak to tedy vypadá v praxi?

Výuka v naší škole je neškolská, akční, dynamická a rychle klienta vtáhne. Učebny jsou vybaveny barevnými plakáty s přehlednými gramatickými schématy a slovní zásobou. Zapojujeme všechny druhy paměti – vizuální, sluchovou i pohybovou. Ve všech učebnách je příslušná audiovizuální technika a každý student má k dispozici sluchátka pro kvalitnější poslech. Umíme klienty motivovat a nadchnout pro studium. Pomůžeme jim v jazyce získat kuráž a schopnost nestydět se za své chyby. Je ale potřeba říci, že u nás nechybí ani klasické prvky výuky, jako je práce s učebnicí, vysvětlení gramatiky, běžné procvičování, komunikační cvičení a projekty.

Kolik hodin týdně doporučujete věnovat studiu jazyka?

Jestliže chce klient v jazyce dělat viditelné pokroky, je třeba věnovat studiu alespoň čtyři hodiny týdně. Ale chodit do kurzu vícekrát v týdnu, na to má čas málokdo. Za ideální skloubení studia a pracovních povinností proto považujeme výuku ve čtyřhodinových blocích. Studiu se tak věnujete méně často, zato ale ve větší intenzitě. U nových klientů se někdy setkáváme s obavami, zda čtyři hodiny nejsou příliš, zda se tak dlouho vydrží soustředit. Ale způsob výuky, kterým vyučujeme, je velmi dynamický a bohatý na různorodé aktivity, aktivní fáze se střídají s aktivitami více odpočinkovými. Po prvních lekcích jsou studenti obvykle velmi překvapeni z toho, jak rychle jim studijní blok uběhl, a zjistí, že studium jazyka je pro ně dokonce i velmi příjemným relaxem a zábavou.

Za jak dlouho můžu očekávat viditelné výsledky?

První výsledky začínají studenti vnímat obvykle poměrně brzy, již po pár hodinách. Jednu jazykovou úroveň klient v naší škole absolvuje za 3 měsíce. V rámci jedné úrovně si osvojí cca 300 slov zabudovaných do živého hovorového jazyka, včetně nezbytné gramatiky. Po absolvování jednoho tříměsíčního kurzu se posune o jednu úroveň nahoru. To tedy znamená, že za jeden školní rok klient zvládne 3 úrovně. Pokud začíná od úplné nuly, je schopen se za tento jediný rok v cizím jazyce celkem pěkně domluvit.

A co děti, používáte i u nich metodu zážitkového učení?

Samozřejmě, u dětí je zážitkové učení nejčastějším a u mladších dětí i jediným způsobem přijímání informací. Výuka dětí je v naší jazykové škole ještě více zážitková než výuka dospělých. Je založena na tom, že dítě je spontánní a nemá zábrany, je schopno vstřebávat cizí jazyk při běžných činnostechstejným působem, jako se učí jazyk mateřský. Výuka však není nahodilá, není to „jen tak nějaké hraní si v angličtině“, každá aktivita směřuje ke konkrétnímu cíli. Požíváme kvalitní britské učebnice, CD s audionahrávkami a - co je důležité – manuál pro rodiče v českém jazyce, aby rodiče měli přehled o tom, co se dítě učí, a mohli s ním případně doma opakovat. Výuka je vedena výhradně v angličtině!

Mohu se i děti u Vás vzdělávat dlouhodobě?

Ano, také ve výuce dětí máme komplexní systém úrovní, zde jich máme dokonce 14. Děti od 3 do 15 let tedy mohou navštěvovat kurzy podle věku a pokročilosti, přičemž každému dítěti garantujeme návaznost v dalších letech. Znamená to tedy, že dítě se může v jazyce v průběhu let skutečně dlouhodobě rozvíjet a ne stále opakovat to samé. Velmi dbáme na spolupráci s rodiči, rodiče od nás dostávají pravidelné e-maily s informacemi o probrané látce a hodnocením práce dětí, během roku pro ně pořádáme otevřené hodiny a na konci závěrečnou besídku.

Mgr. Kamila Jandošová

Jazyková škola SPELL s.r.o.
e-mail: info@spellstudio.cz
tel. 777 06 06 87
www.spellstudio.cz

Děkuji za rozhovor.

Jan Vavřička, REGIONPLZEN.CZ


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 08.09.2014 14:10




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka