Policisté obsadili silnice kraje. Kontrolovali cyklisty i řidiče

Dopravní policisté na území Plzeňského kraje provedli ve čtvrtek 30. září letošního roku dopravně bezpečnostní akci, která byla tentokrát zaměřena na cyklisty, u kterých kontrolovali, zda neřídí pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek, jestli používají stanovené osvětlení a dodržují technic...

Cílená propagace v Plzni

Dopravní policisté na území Plzeňského kraje provedli ve čtvrtek 30. září letošního roku dopravně bezpečnostní akci, která byla tentokrát zaměřena na cyklisty, u kterých kontrolovali, zda neřídí pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek, jestli používají stanovené osvětlení a dodržují technické požadavky. Kontrolováni byli ale i řidiči motorových vozidel. U nich policisty zajímalo, zda dodržují platná ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, zejména týkající se osvětlení vozidel.
Do akce bylo nasazeno 107 policistů. Ti při kontrole zjistili celkem 20 dopravních přestupků cyklistů. Samozřejmě, že nevynechali ani motoristy, kterých zkontrolovali celkem 772 a zjistili u nich 117 dopravních přestupků. Blokovou pokutu dostalo celkem 111 řidičů a 6 jich bylo předáno do správního řízení na přestupkovou komisi. Předepsanou rychlost překročilo 6 řidičů a 19 dostalo pokutu za nepoužití bezpečnostních pásů. U 36 vozidel byl zjištěn nevyhovující technický stav. Dále byly uloženy 4 pokuty za nepoužití zádržného systému. Výsledky kontroly tedy nejsou nijak optimistické.
Právě v podzimních měsících, kdy je viditelnost snížena z důvodu špatných povětrnostních podmínek nebo díky zkrácenému dennímu svitu a mlze, je nutné ještě před vyjetím s vozidlem zkontrolovat, zda jsou všechna světla na autě plně funkční. Již zmíněný zákon motoristům ukládá, že vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vozidlo vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Při snížené viditelnosti musí mít dále vůz rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo dálková světla podle situace. Motoristé, kteří však používají světla pro denní svícení nesmí zapomenout na velmi důležitý fakt, že při zhoršené viditelnosti je musí nahradit obrysovými a potkávacími světly případně i dálkovými světly, protože při používání světel pro denní svícení není zadní část vozidla osvětlená. Denní světla se nesmí navíc používat s ostatními osvětleními současně. Policisté varují, že toto by mohlo způsobit vážné problémy v silničním provozu. Zároveň by řidiči měli správně používat mlhová světla. Pokud totiž jedou v koloně aut ve městě, při zhoršené viditelnosti těmito světly řidiče před sebou oslňují a jejich účel je splněn při jízdě v mlze v otevřené krajině. Běžně se však stává, že dopravní policisté na silnici zastaví vozidlo, u kterého svítí jen jedno ze světel. Často pak od řidičů slyší, že si jejich funkčnost před jízdou zapomněli zkontrolovat. Při tomto tvrzení si ale vůbec neuvědomují, že právě špatně osvětlený vůz může přehlédnout za špatného počasí jiný účastník silničního provozu a událost může mít tragické následky. Také by řidiči neměli zapomenout na to, že jim silniční zákon ukládá, že činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.
To samé platí i pro cyklisty, kteří musí mít na svých kolech předepsané osvětlení, které je plně funkční. Cyklista jedoucí po silnici je účastníkem silničního provozu a musí být zejména za snížené viditelnosti dobře vidět. Nezáleží na tom, jak velkou vzdálenost se svým kolem ujede, protože i při projetí padesátimetrového úseku vozovky na neosvětleném kole je jeho čin hazardem s lidským životem a nejen svým, ale i posádek aut, která ho při cestě míjejí. Následkem jsou pak dopravní nehody, jejichž viníkem je cyklista.
Cyklisté mají povinnost za snížené viditelnosti svítit, avšak chodci již ne. Přitom právě oni jsou v silničním provozu nejzranitelnější. Proto by oblečení měli mít opatřené reflexními prvky. Reflexní materiály totiž odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Na našem trhu je ke koupi dostatek reflexních nášivek, které se mohou našít na libovolnou část oděvu. To samé platí i pro cyklisty. Oděv na kolo opatřený reflexními nášivkami totiž zaručuje svému majiteli, že bude viděn i za tmy.
Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Všichni účastníci silničního provozu by v žádném případě neměli zapomenout na zásadu vidět a být viděn.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 02.10.2010 06:01



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka