Člověk v tísni pomáhá rodičům zlobivých dětí

Děti z chudých rodin plzeňská pobočka Člověka v tísni doučuje, pomáhá řešit jejich výchovné problémy a zajišťuje pro ně různé volnočasové aktivity. Jak tato služba probíhá, je asi snadné si představit.

Cílená propagace v Plzni

Co se ale skrývá pod tajemným názvem naší další služby „sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi“? Zkusíme to vysvětlit na příběhu jedné rodiny, ve které s úspěchem pomohla jedna z pracovnic organizace.

„Maminka Martina a Petry nás oslovila před rokem a čtvrt na základě doporučení sociálních pracovnic městského úřadu poté, co se Martin dopustil trestného činu,“ začíná vyprávět Tereza Králová, pracovnice, která s rodinou pracuje. Martin chodí do páté třídy, Petra je na učilišti. Rodina se přestěhovala a s tím přišla změna školy. Martin nikdy nebyl vzorným žákem, ale po přechodu na jinou školu se vše stupňovalo. V páté třídě tak propadl. Kromě prospěchu měl problémy s chováním.

„Nejprve jsme Martinovi pomáhali s přípravou do školy. Maminka si však nestěžovala jen na jeho známky a chování ve škole. Postupně začala upozorňovat i na fungování obou dětí v rámci domácnosti. Maminka se cítila špatně, že je na vše sama, nikdo jí doma nepomáhá,“ vysvětluje Tereza Králová. Doplňuje, že se tedy začaly s matkou soustředit na nastavení chodu domácnosti a rozdělení domácích prací. Společně našly jednoduchý systém rozpisu péče o domácnost.

Případ rodiny potvrzuje, že spolupráce v rámci služby Člověka v tísni bývá většinou dlouhodobější. Nějakou dobu vždy trvá, než se v rodinách podaří nastavit změny. Maminka si zprvu stěžovala, že jí syn dělá naschvály, že se nesnaží a ona neví, co s ním. „Řešili jsme spolu důslednost, kontrolu hranic a plnění nastavené domluvy,“ vysvětluje Tereza Králová, v čem potřebovala žena pomoci.

Změn se podařilo docílit i v této rodině. Problémy ve fungování rodiny a soužití domácnosti se podařilo napravit. Matka rodiny se podle svých slov cítí mnohem lépe. Uvědomila si, že musí být mnohem důslednější a nedělat vše raději sama jen proto, aby se vyhnula konfrontaci s dětmi nebo proto, že to děti neudělají pořádně podle jejích představ. Sama začala zmiňovat, že odpovědnost za tyto věci je především na její straně a že jí chyběla důslednost a nastavení hranic. Martin se zlepšil také ve škole, a to jak v prospěchu, tak i v chování. „Přinesl dokonce pochvalu za aktivitu v hodině,“ doplňuje další pracovnice organizace Eliška Ferková. Pozitivní posun vnímá i sociální pracovnice města, která již nevidí u rodiny žádné problémy. S Martinem i jeho matkou se tak již může Člověk v tísni soustředit výhradně na podporu vzdělávání a v rodině i nadále zajišťujeme doučování.

Uvedený příklad dokládá, že problémy dětí často souvisí s problematickými vztahy v rodině a s chybným nastavením jejího fungování. Důslednost ve výchově a udržení hranic je jedním s častých problémů, se kterým Člověk v tísni pomá. I když změna v uvedeném případu vypadá drobně a „obyčejně“, posun byl pro fungování celé rodiny zásadní. Situace se nezhoršovala a nepřicházely další a třeba i závaznější problémy. „Atmosféra i vztahy v rodině jsou nyní mnohem vyrovnanější. Je to dobrý odrazový můstek pro další rozvoj dětí. Věřím, že se teď podaří ještě mnohem víc pohnout i s Martinovými školními výsledky,“ uzavírá Tereza Králová.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 29.06.2017 17:05



0 +
 
Nový Superb

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka