Absolventi Fakulty umění a designu vystavují Špičku ledovce

Špička ledovce je jednou ze stálic ve výstavním programu Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, a stejně jako v minulých letech představí vybrané absolventy bakalářských a magisterských programů, kteří dosáhli těch nejlepších výsledků při realizaci svých absolventských prací.

Jarní servisní akce AUTO CB

Jejich díla se vyznačují nejen myšlenkovou, ale také technickou propracovaností a jsou zpracovány na vysoké umělecké úrovni. Letošní výstava představuje oceněné absolventy:

Pavla Boháčová: MYTHO  /specializace Ilustrace/

Na téma starých mytologických příběhů vznikla diplomová práce – série hraček, skládající se  z dřevěných vojáčků, antických hrdinů a koňských spřežení. K této sérii vznikl také soubor originálních obalů a samozřejmě samotná značka MYTHO. Jednotlivé hračky jsou navržené tak, aby se daly skládat a různě kombinovat a přinášely tak do hry pokaždé něco nového. Práce se základními tvary i barvami odkazuje na dílo Ladislava Sutnara, který ctil jednoduchost a jasné sdělení ve všech oblastech své tvorby. 

Veronika Gocová: ŠPERK – OBJEKT / OBJEKT ŠPERK // SANTINI 

/Design kovu a šperku/ Diplomová práce, nazvaná ŠPERK – OBJEKT / OBJEKT – ŠPERK s podnázvem SANTINI, vychází  z tvorby, uvažování a životní filosofie známého barokního architekta Jana Blažeje Santiniho - Aichela. Programem této práce je studie vzájemných vztahů mezi šperkem a objektem, rámovaná námětem geometrie a inspirovaná dílem tohoto významného architekta. 

Praktická část diplomové práce reaguje na proces tvorby a dílo Jana Blažeje Santiniho – Aichela, konkrétně na poutní kostel na Zelené hoře. Práce je s touto architektonickou památkou svázána svým tvaroslovím, které je inspirováno půdorysnými nákresy tohoto kostela, jeho architekturou a atmosférou, a také číselnou symbolikou odkazující k tomuto poutnímu místu.  Při tvorbě je použit konstrukční princip tensegrity, který symbolicky propojuje moderní a barokní architekturu (současnost a minulost).

Daniel Hájek: FORMULA FUTURE

/specializace Produktový design/

Formula Future neboli formule budoucnosti je bakalářská práce na téma "Design formulového vozu".  Jedná se o dvoustopé závodní vozidlo určené pro jednoho řidiče na tratě vyhrazené pro závody Formula Future. Jedním ze stanovených cílů bylo navrhnout tvarově, ale i konstrukčně inovativní formuli, která bude na první pohled působit uvěřitelně a funkčně. Samozřejmostí je i ikonický tvar, který reprezentuje novou éru formule a tvoří novou vizi budoucnosti. O pohon formule se starají čtyři elektromotory.  Z hlediska použitého materiálu se jedná se spíše o science fiction. Jde o nano bateriové články propletené vlákny, které spojuje pojivo s řízeným elektrickým polem a je tedy možné jeho hustotu přesouvat celým dílem karoserie. Díky tomu je možné měnit nastavení tuhosti vozu a jeho deformační zóny. Ovládání vozu zajišťuje interaktivní volant  s displayem, pohybovým čidlem a hlasovým ovládáním. Řidič musí najít harmonii mezi přetížením ve voze a schopností mít formuli pod kontrolou, volant není nikterak ukotvený. Dalšími nestandardními ovládacími prvky jsou klapky na křídlech a ocasní ploutev umožňující práci s aerodynamikou vozu. V úvahu bylo nutné vzít i samotný systéme závodů. Tratě jsou bohaté na změny povrchů a detekční zóny, které přidávají, nebo ubírají výkon vozů.

Adam Jelínek: AUTORSKÁ KNIHA (téma Terraformace Venuše) 

/specializace Grafický design/ Diplomová práce řeší terraformaci Venuše, tedy přizpůsobení prostředí planety k možnému obývání lidmi. Prostřednictvím autorské knihy představuje autor pojem terraformace, uvádí důvody, které přimějí lidstvo ke kolonizaci vesmíru, ale řeší i technické možnosti přesunu nebo vizi osídlení Venuše. Kniha je stavěna na základě vědeckých článků a vlastní fantazie. Součástí je i příručka přesunu, která připravuje obyvatele Země na přesun a úkony s ním spojené. V rámci práce vznikly i plakáty propagující knihu.

Sergey Lelyukh: INTERVENCE

/specializace Užitá fotografie/

Práce se skládá z 20 snímků, přičemž jde o reportážní snímky s aktivním digitálním zpracováním. Nejedná se o dokument, ale o autorův pohled na realitu získaný z dokumentárních fotografií. Jak říká sám autor, toto téma je pro něj velmi zajímavé a je mnohem širší a hlubší, než si původně představoval, a v práci na cyklu chce i nadále pokračovat. “Zajímám se o práci na hranici dokumentu a fotomontáže. V průběhu celého procesu jsem tuto hranici hledal - hledal jsem v celé sérii a v každé fotografii individuálně, hledal jsem jak při fotografování, tak i při zpracování a tisku fotografií,” doplňuje.

Monika Lepschy:  VLASTNÍ UCELENÁ KOLEKCE KABELEK, TAŠEK A JINÝCH  DOPLŇKŮ

/Fashion design/

Autorka se v diplomové práci zaměřila na vytvoření vlastního materiálu v podobě ručně vyčiněné, původně odpadní lososí kůže tradičním způsobem, její další úpravou a zpracováním. Vznikla kolekce obuvi a módních doplňků, která je rozdělená do tří setů. Celkem obsahuje tři páry dámské obuvi, tašku pres rameno či do ruky, dvě malé kabelky a pásek. Formu celé kolekce studentka záměrně zvolila tak, aby podtrhla a ukázala, jak lze pracovat s nejvýraznější a nejpodstatnější součástí jejích doplňků, kterou je lososí kůže. Ta se objevuje v různobarevných podobách a jednotlivé doplňky celé kolekce se také liší jejím použitím. Formálně je celá kolekce inspirována tvaroslovím samotného živého lososa a je tedy fúzí organických tvarů s prvky streamline designu. Hlavní části celé kolekce jsou tvořeny z přírodních materiálů, kterými jsou bukové dřevo, telecí kůže a ručně vyčiněná přírodní i barvená lososí kůže.

Jakub Orava: PAMĚŤ PRCHAVÉHO MÍSTA /PROUD ČASU/

/specializace Socha a prostor/

Myšlenkou díla bylo zobrazit lidské poznání, které je uloženo v paměti krajiny. Inspirací pro dílo nazvané Proud času byly filozofické myšlenky Aristotela a sv. Augustina, kteří se ve svých spisech zaobírali úvahami o čase. „Práci bych přirovnal k pohybu ozubených kol v hodinovém strojku. Záměrem díla bylo nějakým způsobem výtvarně uchopit toto soukolí a převést ho do krajiny. Zvolil jsem variantu pomocí kameno-hliněných teras, které se pomyslně otáčejí na duchovní ose. Tuto osu zastupuje ohrožený kostel sv. Václava. Druhé kolo tohoto soukolí zastupuje rovinu pozemskou. Má vlastní osu orientovanou na sever, která je tvořena velkým kamenem. Duchovní a pozemské soukolí funguje na principu reliéfního prolínání,“ vysvětluje autor landartového díla, které vzniklo v rámci projektu Zaniklé a ohrožené kostely realizovaného za finančního přispění Plzně 2015, o.p.s. a Plzeňského kraje. 

Špička ledovce Pavla Boháčová, Veronika Gocová, Daniel Hájek, Adam Jelínek, Sergey Lelyukh, Monika Lepschy, Jakub Orava

Místo konání:  Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, Univerzitní 28, Plzeň 

Termín:  19.9. – 9.10.2015

Výstavu pořádá:   Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara ZČU



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka